Bröllopsplanering Riktiga bröllop Klädsel och Trender Styling och Dekor Skönhet och Hälsa Nöje och Resor Mat och Dryck

Hur underhåller man gästerna på bröllopet?


Bröllopsplanering • 17th January 2020
Back to posts

Hur underhåller man bröllopsgästerna på bästa vis? 

Det är en fråga många par återkommer till och även om det inte krävs ett fullspäckat schema kan några väl utvalda aktiviteter visa sig vara det ultimata sättet att bryta isen och få gästerna att lära känna varandra bättre. Med största sannolikhet gör det också att ert bröllop blir ännu mer minnesvärt. 

Alla par har såklart sina egna favoriter när det kommer till underhållning och ert bröllop kan vara det idealiska tillfället att få implementera dessa.

underhallning-pa-brollopt

Innan vi börjar med listan på exempel av underhållning går vi igenom några grundregler för att hålla ett event flytande. Det här är tips som kan användas på alla typer av tillställningar och är alltså inte bara bröllopsrelaterade. 

 

  • Se till att informera gästerna om hålltider, platsen ni håller till på, eventuella säkerhetsåtgärder och var de kan finna det nödvändiga såsom toaletter, rökrutor och parkering. 

  • Kickstarta eventet med något redan från början för att gå igång folk och skapa en härlig atmosfär på en gång. Försök sedan att få något att ske ungefär var tjugonde minut för att ingen ska tappa intresset. 

  • Var generös med pauser och ge tid för mingel gäster emellan. Det finns ingen som känner sig bekväm om det inte ges lite frihet. 

 

Det är ju inte bara barn som behöver underhållas, utan även vuxna. Se alltså till att planera in några saker som får dem att bryta upp och rikta uppmärksamheten åt annat håll. Bra exempel på detta kan vara följande:

 

Fyrverkerier

Har ni tillstånd att skjuta fyrverkerier är det något väldigt effektfullt. Se till att samla ihop gästerna utomhus efter middagen och innan dansen drar igång för en riktigt show på himlen. Några alternativ till fyrverkerier är att använda er av tomtebloss, eldslukare eller svävande lyktor. 

Bild tagen från Dynamic Fireworks

 

Quiz och frågesporter

Anordna ett frågespel där gästerna tävlar i lag eller där ni två som par ställs mot varandra. Leta online bland de tusentals tips som finns för roliga frågor att ställa det nygifta paret, eller kom själva på frågor för en tipsrunda som håller igång era gäster och får dem att tänka efter lite. Det kan vara en bra typ av underhållning mellan ceremonin och mottagningen då ni själva är iväg och fotograferas.

 

Sångare eller band

Det säger sig självt att ett liveuppträdande drar igång festen, men det kan också ge en otrolig känsla till mottagningen eller minglet. Välj ett band som passar med ert tema eller gå helt tvärtemot med något som ingen förväntat sig. 

Ett jazzband till fördrinken, en trubadur under middagen eller en gospelkör vid ceremonin. Bra musik förlänger livet och ett oväntat uppträdande förlänger garanterat minnet av er fest.  

Bild från Artisttorget

 

Magiker eller trollkarl

Folk är fascinerade av magi oavsett ifall de “tror” på det eller inte. Hyr in en magiker som går runt under festen och minglar med gästerna eller bestäm er för en tidpunkt då denne uppträder inför er alla. Det finns massvis av duktiga artister och de har alla en egen stil, från att vara seriösa och traditionella till mer komiska och lättsamma. 

 

Djur

Är ni djurälskare och kan inte tänka er en bättre plats än en bondgård eller djurpark? Bjud in djuren och skapa ert egna lilla zoo. Det finns lamadjur, minigrisar, kaniner, ponnyer och åsnor som hyrs ut för dessa ändamål. I Sverige är det reglerat och djuren kommer inte till skada, men ska ni anordna något utomlands kan det vara väl värt att kolla upp villkoren innan för att försäkra er om att djuren har det bra ställt. Ingenting utbringar så mycket kärlek som att få gosa med små kattungar eller leka med getter. Och tänk bara på fotona. 

Bild via Weddy Wood

 

Utomhusspel 

Förbered gårdsplanen med kubb eller krocket så ni kan låta gästerna spela fritt under dagens gång. Ni kan också hyra in en minigolfbana, pingisbord eller shuffleboard för att anordna turneringar. Det är kul att aktivera sig, men se till att inte tvinga de som inte vill delta, spel är bara roligt så länge alla är med av fri vilja. 

 

Fotobås

Hyr in eller bygg ett eget fotobås där era gäster kan ta foton under dagen/kvällen. Lägg in lite olika props som kan användas, bra grejer är roliga peruker och utklädningskläder. Tack vare diverse appar kan bilderna snabbt laddas upp till era social media konton eller läggas under er bröllopshashtag. Ju senare på kvällen desto mer fantasirika brukar bilderna bli. 

 

Mat eller dryckesstationer

Interaktiva och spännande stationer för mat och dryck är de roligaste sättet att både underhålla och göra nytta. Låt gästerna blanda sina egna cocktails, skapa sin egna efterrätt eller ge dem ett urval av foodtrucks där de kan välja allt från tacos, pizza och langos till sushi och färska ostron. Proseccovagnar och kaffebilar kan vara välkomna tillskott i en annars formell miljö. 

Bild från Kaffeluckan

 

Kom ihåg att bara fantasin sätter gränser för vad som kan underhålla.

 

Ibland räcker det med att ha en bra toastmaster, en rolig gästbokshörna och lite leksaker för barnen att hålla sig sysselsatta med för att skapa den rätta atmosfären.