Bröllopsplanering 8e april 2019

Tidsplanering inför bröllopsdagen

Det kan vara svårt att planera ett tidsschema för ditt bröllop om du aldrig har planerat ett stort event tidigare. Det sista du vill är att du planerat ett orealistiskt tidsschema för din bröllopsdag och dina leverantörer kämpar med att hinna med. Eller så kommer du märka att dina gäster känner sig förvirrade och bortglömda eller hetsade att hinna med vissa punkter under bröllopsdagen.

Det är viktigt att hålla ett bra och genomgående tempo under dagen och att inte försöka klämma in för många aktiviteter under en kort tid, eller att låta det bli stunder med längre avbrott som kan förstöra feststämningen.  

Men misströsta inte, för vi har skapat en guide till hur du kan planera ditt tidsschema för din bröllopsdag, oavsett hur du vill att den ska bli.  


Göra sig sig ordning

Oavsett hur lite tid du tror att du behöver för att göra dig i ordning, är det alltid viktigt att du ger dig själv och ditt brudfölje tillräcklig med tid att förbereda sig på morgonen för din bröllopsdag.

I vanliga fall kanske du bara spenderar 30 minuter för att sminka dig och fixa håret men idag är det inte vilken dag som helst! Ni kommer inte bara vänta i kö på att få använda locktången, ni kommer också vara upptagna med att ha kul, dricka champagne, prata, skratta och ta fotografier. Så ge er själva ett par timmar med att göra er i ordning - det är en stor del av det roliga!

 

Klänningen

Se till att du har din klänning på dig en timme innan ceremonin.

Det ger dig tid för att fotograferas, sista touchen vid sminket, för att bli bekväm och ta några minuter till att andas och slappna av under alla dessa lager av silke!

Det kan ta uppemot en halvtimme att få på sig klänningen, så se till att du ger dig själv tillräcklig med tid. Speciellt om du har en komplicerad korsett, spets och knappar att knäppa längs med ryggen.  

 

Bröllopsceremonin

Oavsett om du gifter dig i en kyrka, borgerligt eller har en vigselförrättare kan din bröllopsceremoni variera i längd allt ifrån 20 minuter till en timme.

Hur som helst är det bra om dina gäster anländer ungefär 30 minuter innan och ser till att alla är på plats innan bruden anländer. Efter ceremonin, gå direkt till välkomstdrinken eller vidare mot väntande bussar som kör gästerna till din bröllopslokal, eftersom att eventuellt oklarhet kan förvirra dina gäster med vad de ska göra härnäst.

 

Välkomstdrinken

Er välkomstdrink bör inte inte vara kortare än en timme men definitivt inte mer än 2! 1,5 timme är mer än tillräckligt för att ge gästerna tid att dricka, skratta, mingla och prata innan de blir trötta i benen. Om du har få gäster kan 1 timme räcka gott och väl.

 

Gör upp med din fotograf att börja med era porträtt foton så snart som möjligt efter ceremonin då dina gäster kommer vara ivriga på att ni kommer tillbaka så att de får komma med sina gratulationer. Försäkra er om att grupp fotografierna blir tagna i början av välkomstdrinken så gästerna kan mingla efteråt - det sparar er tid från att försöka samla ihop alla när de redan har börjat mingla runt i lokalen.

 

Sikta på att era porträttfoton är klara med i alla fall 20 minuter tillgodo vid slutet av mottagningen, vilket ger er tid att slappna av, pudra näsan och mingla med gästerna innan det är dags för middagen.  

 

Ring in till middag

För större sällskap med 150 gäster rekommenderar vi att ni ringer in till bords runt 30 minuter innan maten börjar serveras. För mindre sällskap räcker 15-20 minuter för att alla ska hinna fräscha upp sig och hitta sin plats innan ni blir presenterade in till lokalen.

Be er toastmaster att cirkulera bland era gäster under välkomstdrinken och påminn folk att kika på bordsplaceringen innan de ringer in till middagen.

Placera även någon vid bord skartan som kan hjälpa gästerna att hitta sina namn och platser, det kan underlätta när alla går in för att sätta sig till bords.



Middagen

En gyllene regel för en 3-rätters middag, rekommenderar vi att ni ger 30 minuter till förrätten, 60 minuter för huvudrätten och 30 minuter för desserten. De här tidsplanerna inkluderar servering, att gästerna ska äta, och att man dukar undan efteråt. För stora bröllop kan du behöva planera in att middagen tar upp till 3 timmar. Till mindre bröllop kanske kaffe och avec kan räknas in i de 90 minuterna så att gästerna inte behöver vänta vid sina bord mot slutet av middagen.

 

Oavsett, prata med din cateringfirma och skapa klarhet i hur lång tid du bör planera in för middagsbjudningen. De känner sin personal och vet hur deras timing fungerar bättre än någon annan!  

 

Tal

Om det är något som kommer att förstöra tidsschemat på din bröllopsdag, så är det talen! Oavsett hur enkla och korta du tror att de kommer vara, underskatta aldrig längden på ett bra tal när en självsäker talare börjar prata!

Vi råder er att planera in 45 minuter upp till 1 timme för tal, för att vara beredda på det värsta. Eller, 10-15 minuter per person.

 

Nervösa talare önskar ibland att få hålla sitt tal innan middagen så de kan slappna av och äta efteråt. Vi har full förståelse för det, vi råder dig att hålla talen mellan huvudrätten och desserten, för om talet är längre än planerat kan det förstöra tidsschemat i köket och för att undvika att maten ska bli förstörd och att dina hungriga gäster börjar skruva på sig vid sina bord i hopp om att maten ska bli serverad snart.  

 

Första dansen

En första dans brukar börja runt 20 eller 21, vanligtvis inom den första timmen vid festen. Trots att DJ:en spelar de bästa låtarna kommer många av dina gäster känna att de inte kan ta över dansgolvet innan ni har, så försök att ha er första dans så snart ni är redo. Det är efter det som festen kommer dra igång på riktigt!



Avslut

 

Det är upp till er att välja när det är dags att sätta ett slut på er bröllopsdag - du kanske aldrig vill sluta. Gäster brukar vanligtvis börja runda av vid 23, så midnatt kan vara en bra sluttid för de flesta. Men kom ihåg, om du är på ett hotell med en nattöppen bar eller om du har ditt bröllop på en privat egendom så är det fritt fram att fortsätta hela natten lång. Kom bara ihåg att bekräfta att ni har tillstånd att festa långt in på småtimmarna och var försiktig med ljudvolymen i grannskapet!